Symposium "“Disability art studios: new sources for Art Brut?”"

Monday 30 September, 9 am to 5 pm

Palais de Beaulieu, Salle Saint Moritz
Av. Bergières 10
1004 Lausanne

Admission is free, but registration is required for the symposium and tour: [email protected]

The Collection de l’Art Brut will hold an international symposium to coincide with the solo exhibitions of works by Pascal Vonlanthen and Clemens Wild, which run from 14 June to 27 October 2024.

The event will feature art brut specialists, studio directors and the artists they support, and cultural and social policymakers from the City of Lausanne and the Canton of Vaud. The one-day symposium will provide insights into the workings of organisations in Belgium, France and Switzerland that support artists with disabilities and showcase their work. In recent years, these studios have also provided a rich seam of new artist discoveries for museums and galleries with an interest in art brut.

The symposium will look back on the history of disability art studios, most of which started life in psychiatric hospitals – places outside conventional art circles – and explore their early links with art brut. This will also be an opportunity to challenge the criteria by which art brut is categorised in light of the fact that these creative spaces are “supervised”, to compare the various models by which these studios operate, and to examine the support they offer to the artists they accommodate and represent.

 

Speakers

    • Sophie Brunner, director, Rohling (Switzerland)
    • Gion Capeder and Laurence Cotting, directors, CREAHM (Switzerland)
    • Sophie Clément and Mali Genest, visitor engagement officers, Collection de l’Art Brut (Switzerland)
    • Katia Furter, project and development officer, Guignard Foundation (Switzerland)
    • Jérôme Gaudin, psychologist and consultant specialising in disability issues
    • Gustavo Giacosa, independent curator and director, SIC12 (France, Italy)
    • Bernadette Grosyeux, president, EgArt (France)
    • Sarah Lombardi, director, Collection de l’Art Brut (Switzerland)
    • Teresa Maranzano, Mir’arts programme manager,

Artists

  • Pascal Vonlanthen
  • Clemens Wild

Sunday 29 September, 4 pm

Free guided tour of the Pascal Vonlanthen and Clemens Wild exhibitions by curator Teresa Maranzano.

Admission is free, but registration is required : [email protected]

PROGRAMME

8h30 : Accueil
9h : Introduction - Sarah Lombardi, directrice de la Collection de l’Art Brut
9h15-9h45 : Panorama international et historique des ateliers de création - Gustavo Giacosa, commissaire indépendant, metteur en scène, directeur artistique SIC 12 (France, Italie)
9h45-10h45 : Présentation de deux ateliers suisses : CREAHM et Rohling   

  • Sophie Brunner, responsable de l’atelier Rohling (Berne)
  • Laurence Cotting, co-responsable du CREAHM (Fribourg)
  • Suivie d’une discussion

Modération : Teresa Maranzano, commissaire des deux expositions et responsable du programme Mir’arts pour l'association ASA-Handicap Mental (Genève)

Pause-café (30’)

11h15-12h15 : Présentation de deux ateliers à l’international : Eg’Art et La « S » Grand Atelier  

  • Bernadette Grosyeux, présidente d’Eg’Art (France)
  • Anne-Françoise Rouche, fondatrice et directrice de La « S » Grand Atelier (Belgique)
  • Suivie d’une discussion

Modération : Mali Genest,  médiatrice à la Collection de l’Art Brut

12h15-13h30 : Pause-déjeuner

13h45-14h30 : Projection de deux documentaires réalisés par Philippe Lespinasse et Aurélia Nebout

  • Les alphabets magiques de Pascal Vonlanthen (2024, 15’)
  • Les héroïnes modestes de Clemens Wild (2024, 20’)
  • Suivie d’une discussion avec les artistes

Modération : Sophie Clément, médiatrice à la Collection de l’Art Brut

14h30-15h30 : Discussion sur les nouvelles sources pour l’Art Brut

  • Sophie Brunner, responsable de l’atelier Rohling (Suisse)
  • Gion Capeder, co-responsable du CREAHM (Suisse)
  • Bernadette Grosyeux, présidente d’Eg’Art (France)
  • Anne-Françoise Rouche, fondatrice et directrice de La « S » Grand Atelier (Belgique)
  • Michel Thévoz, premier directeur de la Collection de l’Art Brut

Modération : Sarah Lombardi, directrice de la Collection de l’Art Brut

Pause (15’)

15h45-16h45 : Quels soutiens pour les artistes en situation de handicap ?  

  • Katia Furter, chargée de projets et développement, Fondation Guignard (Nyon)
  • Teresa Maranzano, commissaire des deux expositions et responsable du programme Mir’arts pour l'association ASA-Handicap Mental (Genève)
  • Sonia Meyer, chargée de mission - participation culturelle, Service de la culture, Ville de Lausanne
  • Myriam Valet, responsable Unité Accès à la culture, Service des affaires culturelles, Canton de Vaud

Modération : Jérôme Gaudin, psychologue-consultant en question de handicap

16h45-17h : Synthèse de clôture - Mathieu Menghini, historien et théoricien de l'action culturelle, concepteur La Marmite (Genève)

17h : Apéritif

 

Publish Date: 21.09.2024